Op 18 mei 2015 stonden niet de judoka’s maar hun ouders centraal bij de thema avond sportpsychologie van Wim Keizer (sportpsycholoog en roeicoach) en Remco Koopmeiners (sportpsycholoog en sportdocent) van het bureau Skerpe Jeugd. Top Judo Utrecht vindt het van belang dat de jeugdige sporters niet alleen fysiek maar ook mentaal getraind worden. Judo is een sport waar veel wordt gevraagd van de concentratie en mentale weerbaarheid. Wim en Remco zijn gespecialiseerd in de mentale begeleiding van met name sporters in de leeftijd van 10 tot 16 jaar. Zij gaan daarbij uit van de gouden driehoek Ouder(s) – Sporter – Trainer. Bij Top Judo Utrecht zijn ze van start gegaan met een thema avond voor de ouders. Op 8 juni 2015 gaan ze aan de slag met de judoka’s. 

Wim en Remco gingen gevarieerd en in een hoog tempo in op de wijze waarop jonge sporters zich kunnen ontwikkelen, hun mindset. Deze term komt uit de theorie van mevrouw Dweck. Zij heeft de theorie van de statische en de groeimindset geïntroduceerd. In een reeks prachtige experimenten maakte ze duidelijk dat kinderen die vooral om hun intelligentie werden geprezen steeds minder uitdagingen aan gingen. Kinderen die werden geprezen om hun werkhouding wilden graag een moeilijkere puzzel als ze de keuze kregen. Zij zochten de uitdagingen op. In de statische mindset is iemand vooral gericht op een vergelijking met anderen, in een groeimindset kijkt iemand vooral naar hoe hij zichzelf kan verbeteren. De groeimindset is gericht op leren en ontwikkelen. 

Het was niet alleen luisteren voor de ouders, maar vooral ook zelf aan de slag, om te ervaren hoe dit werkt. Er ontstond een levendige discussie over de invloed van de ouder op de mindset van de judoka. En die is er zeker: een groeimindset (natuurlijk zou je haast zeggen) is te ontwikkelen. Remco en Wim gaven daarvoor een aantal concrete handvatten: Complimenteren op de inspanning en niet op de eigenschap: ‘wat heb je goed hard gewerkt’ in plaats van ‘wat ben jij toch slim’. Het woord(je) ‘nog’ gebruiken: voel maar eens het verschil tussen ‘ik kan het niet’ en ‘ik kan het nog niet’. Focussen op de toekomst: ‘wat kan ik nu doen om straks beter voor de dag te komen?’ Zie het maken van fouten als onderdeel van een leerproces. En stel realistische, uitdagende en haalbare doelen. 

Allemaal zaken die eigenlijk logisch zijn als je ze zo op een rijtje zet, maar in de praktijk is het nog niet altijd zo gemakkelijk om ze goed toe te passen. Door de emoties, het gevoel van de dag en wat dies meer zij lukt het niet altijd om op de juiste manier de goede feedback te geven. Dat is geen probleem, emoties horen er bij. Door de workshop weet ieder hoe je als ouder kan helpen bij de sportieve ontwikkeling van je kind en is iedereen zich bewust van de valkuilen. De theorie van de mindset helpt je als ouder.  Ook in het geven van feedback kun je je als ouder met de juiste mindset nog elke dag ontwikkelen!